Τρίτη, 21 Νοεμβρίου 2017

Υδατάνθρακες

carbo

apple ΟΙ ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΑΣ

  • Είναι ουσίες που σχηματίζονται από την συνένωση ατόμων άνθρακα, υδρογόνου και οξυγόνου. Ο γενικός τους χημικός τύπος είναι (CH2O)n, μοιάζει με αυτόν του νερού και γι’ αυτό το λόγο πήραν την ονομασία υδατάνθρακες.
  • Χρησιμοποιούνται σαν ενεργειακές ουσίες στα μυϊκά κύτταρα, αφού μετατραπούν στην απλούστερη μορφή τους, την γλυκόζη
  • O ανθρώπινος οργανισμός έχει πολύ μικρή αποθηκευτική δυνατότητα για τους υδατάνθρακες.Tα συνολικά μας αποθέματα γλυκόζης είναι:
    • Eξωκυττάρια γλυκόζη: 10 γραμμάρια
    • Γλυκογόνο ήπατος: 75 γραμμάρια
    • Γλυκογόνο μυών: 250-350 γραμμάρια

Μορφές υδατανθράκων που βρίσκουμε στα τρόφιμα είναι:

  • οι μονοσακχαρίτες: γλυκόζη, φρουκτόζη, γαλακτόζη (αποτελούνται από ένα απλό μόριο σακχάρου)
  • οι δισακχαρίτες:σακχαρόζη, μαλτόζη, λακτόζη (αποτελούνται από δύο μόρια σακχάρου ενωμένα μεταξύ τους)
  • οι πολυσακχαρίτες (αποτελούνται από περισσότερα των δύο μόρια σακχάρου ενωμένα μεταξύ τους):
    • Φυτικοί: άμυλο
    • Ζωικοί: γλυκογόνο

Η διάσπαση των υδατανθράκων

  • Στοματική κοιλότητα, υπό την επίδραση της πτυελίνης του σάλιου
  • Λεπτό έντερο υπό την δράση άλλων ενζύμων
  • Τελική μορφή είναι οι μονοσακχαρίτες ή οι δισακχαρίτες, οι οποίοι απορροφώνται από τα αιμοφόρα αγγεία των εντερικών λαχνών.
  • Μετά την απορρόφηση, όλα τα σάκχαρα μετατρέπονται σε γλυκόζη στο ήπαρ.
  • Η γλυκόζη αρχικά κυκλοφορεί στο αίμα. Στην συνέχεια μπορεί:
  • είτε να χρησιμοποιηθεί άμεσα από τα κύτταρα για την παραγωγή ενέργειας
  • είτε να αποθηκευθεί στους μύες και το ήπαρ με την μορφή γλυκογόνου
  • είτε να μετατραπεί σε λίπος και να αποθηκευθεί για μελλοντική παραγωγή ενέργειας.

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΟΤΑΝ Η ΓΛΥΚΟΖΗ ΦΤΑΝΕΙ ΣΤΟ ΑΙΜΑ

  • αυξάνονται τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα - έκκριση ινσουλίνης - εναπόθεση γλυκόζης στους μυς και το λιπώδη ιστό.
  • αυξάνονται η κατανάλωση απλών υδατανθράκων -> αυξάνονται τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα -> αυξάνεται η έκκριση ινσουλίνης -> γρήγορη μείωση του σακχάρου στο αίμα -> αυξημένο αίσθημα πείνας, καταπόνηση κατά την άσκηση.
  • ΛΗΨΗ ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΟΣΟΤΗΤΑΣ ΓΛΥΚΟΖΗΣ ΔΕΝ ΣΥΝΙΣΤΑΤΑΙ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ
  • ΠΟΙΟΥΣ ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΤΙΜΟΥΜΕ;
    |
    v
    ΣΥΝΘΕΤΟΥΣ ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ
  • Μειώστε την κατανάλωση απλών σακχάρων, ώστε να μην υπερβαίνουν το 10% των ημερήσιων θερμίδων σας.

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΩΝ

ΠΗΓΕΣ ΣΥΝΘΕΤΩΝ ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΩΝ ΠΗΓΕΣ ΑΠΛΩΝ ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΩΝ
Ψωμί Φρούτα
Δημητριακά Μέλι
Ζυμαρικά Μαρμελάδα
Ρύζι Αναψυκτικά
Πατάτες Σοκολάτα
Όσπρια Αθλητικά ποτά
Αρακάς Ζάχαρη
Καλαμπόκι Γλυκά κουταλιού
 50 επισκέπτες on line