Τετάρτη, 20 Σεπτεμβρίου 2017

Διατροφή και υπέρταση

hypertension

Αρτηριακή πίεση είναι η πίεση που ασκείται στο εσωτερικό των αρτηριών, καθώς η καρδιά συστέλλεται και ωθεί το αίμα διαμέσου των αγγείων. H αυξημένη αρτηριακή πίεση είναι το πιο σύνηθες πρόβλημα υγείας στις αναπτυγμένες χώρες. Χαρακτηρίζεται από αυξημένη συστολική και διαστολική πίεση του κυκλοφορικού συστήματος.

Φυσιολογικά όρια:

Συστολική / Διαστολική = 140 mm Hg / 90 mm Hg

Κάτω από τα όρια: Υπόταση
Πάνω από τα όρια: Υπέρταση

Ενισχυτικοί παράγοντες υπέρτασης:

  • Άγχος
  • Παχυσαρκία
  • Λανθασμένη διατροφή
  • Καθιστική ζωή
  • Κληρονομικότητα

Παθολογικές καταστάσεις που ενδεχομένως προκαλεί:

  • Στεφανιαία νόσο
  • Kαρδιακή ανεπάρκεια
  • Εγκεφαλικά επεισόδια
  • Νεφρική ανεπάρκεια

Πρόληψη υπέρτασης:

  • Απώλεια βάρους αν ο ασθενής είναι υπέρβαρος ή παχύσαρκος.
  • Αύξηση αερόβιας φυσικής δραστηριότητας ( 30 – 45 λεπτά/ ημέρα)
  • Διακοπή καπνίσματος
  • Καταπολέμηση του άγχους
  • Συχνή εξέταση της αρτηριακής πίεσης
  • Σωστή διατροφή

Ο ασθενής με αρτηριακή υπέρταση μπορεί να επωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από τις κατάλληλες διατροφικές επιλογές, είτε υφίσταται φαρμακευτική θεραπεία είτε όχι.

Σωστή διατροφή:

  • Περιορισμός επιτραπέζιου αλατιού και τροφίμων που αποτελούν πηγές Na (αλλαντικά, παστά τρόφιμα, τουρσί, ψωμί, έτοιμες σάλτσες, dressings κ.α.). Αντικατάσταση αλατιού με λεμόνι, ξύδι και μπαχαρικά. Oι διαιτητικές υποδείξεις, λένε ότι πρέπει να περιορίσουμε την κατανάλωση σε 6 γραμμάρια επιπρόσθετου αλατιού τη μέρα ή 2400 mg Na/ημέρα.
  • Κατανάλωση τουλάχιστον δυο μερίδων γαλακτοκομικών ημερησίως (κατά προτίμηση με 1-2% λιπαρά), προς κάλυψη των αναγκών σε ασβέστιο και φώσφορο.
  • Κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε φυτικές ίνες (φρούτα, όσπρια, ρίζες λαχανικών, προϊόντα κριθαριού, βρώμης, λιναριού).
  • Κατανάλωση 1 φορά/ εβδ κόκκινο κρέας, 1-2 φορές/ εβδ λευκό κρέας, 1-2 φορές/ εβδ ψάρι, 1 φορά/ εβδ αυγό, 2 φορές/ εβδ όσπρια.
  • Αποφυγή τηγανητών τροφίμων, crackers, γλυκών και αρτοποιημάτων με προσθήκη βουτύρου κατά την παρασκευή τους. Να αποφεύγονται τα στερεά λίπη (μαγειρικά λίπη).
  • Μέτρια κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών.
  • Αντικαταστήστε το κόκκινο κρέας με άπαχο κρέας (ψάρι –κοτόπουλο)
  • Περιορισμός κατανάλωσης ζάχαρης και φρουκτόζης, ειδικά αν τα τριγλυκερίδια ορού είναι αυξημένα.
  • Κατανάλωση 6 μικρών γευμάτων ημερησίως αντί 1 ή 2 μεγάλων.
  • Περιορισμός κατανάλωσης καφεΐνης (1 καφέ/ μέρα).

ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΩΝ ΤΡΟΦΩΝ ΣΕ ΝΑΤΡΙΟ

Τρόφιμο (ποσότητα) Νa (mg)
Καπνιστός Σολωμός (90 γρ) 1,700
Καπνιστό χοιρινό(90 γρ) 751
Λουκάνικο (45 γρ) 504
Τόνος σε νερό (90 γρ) 468
Σαρδέλες (90 γρ) 425
Τυρί φέτα (30 γρ) 316
Ψωμί (1 φέτα) 150
Γάλα πλήρες (1 φλιτζάνι) 120
Παρμεζάνα (1 κουταλιά της σούπας) 93
Αυγό (1 ) 69
Χοιρινό κρέας (90 γρ) 50
Κοτόπουλο (90 γρ) 54
Σύκα, ξερά (10 τεμάχια) 21
 54 επισκέπτες on line